بازی اتاق فرار ابتدا حدود ۱۸ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۳ در کشور ایالت متحده با نام مجموعه True Dungeon برای افراد ساخته و به نمایش گذاشته شد که تقریباً به اتاق فرارهای مدرن امروزی شباهت دارد. شباهت اصلی که به چشم می‌آید المان‌های به کار گرفته شده و وجود ترکیبی از معماهای فیزیکی و ذهنی است که همچنان امروزه در بازی اتاق فرار دیده می‌شود.

در پی محبوبیتی که این بازی به همراه داشت، پس از چند سال دومین اتاق فرار در ژاپن ساخته شد. سپس در استرالیا، سنگاپور و ... ساخت آن ادامه داشته و تا به امروز بازار گرمی داشته است. در ایران نیز پس از چند سال انتظار در نهایت در سال ۱۳۹۵ اولین اتاق فرار رسمی معرفی گردید. البته قبل از آن نیز در سال ۱۳۷۴ اتاق فراری وجود داشت که به دلیل بی اطلاعی افراد در آن زمان محبوبیت زیادی پیدا نکرد و دیگر به صورت حرفه‌ای ادامه و نشر داده نشده بود.

پیشرفت اتاق فرارها در هر کشور به تدریج بوده است و اغلب مؤسسان این اتاق‌ها دلایل مختلفی برای جرقه سناریو خود می‌گویند. برای مثال برخی جرقه ایده خود را از برنامه تلویزیونی که تماشا می‌کردند، می‌داند و برخی دیگر صرفاً به خاطر جذاب کردن تدریس خود ایده اتاقی را در سر پرورش داده‌اند. این اتاق تدریس متعلق به یک استاد فیزیک در کشور سوئیس بود که اتاقی پر از ماجراهایی در زمینه قدرت مغناطیسی، کارکرد اشعه و نیروهای پتانسیل داشت. به مرور همان اتاق، مطابق با همان سبک اولیه روانه کشورهای دیگر شده بود.